29 November 2017
Användbart hantverk från Studio Formata

För ett och ett halvt år sen startade mamma- och dotterduon Ingela och Clara Bergman företaget Studio Formata. De ville skapa produkter som sammanförde traditionellt hantverk – pappersmarmorering – med användbarhet. De började lära sig hur tekniken och färgerna funkade för att skapa vackra mönster, som de sedan använde till att göra brickor i olika former och storlekar. Ingela menar att många blev förvånade av att se detta typ av hantverk på ett nytt typ av föremål.
När det var dags att gå vidare från brickor till trycksaker kom de i kontakt med Ljungbergs Tryckeri, där de trycker anteckningsböcker som säljs över hela världen. Deras första kund när de startade 2016 var Moderna Muséet, som även var bland de första att köpa pappersprodukterna.
– Vi har fått fantastisk respons, både på brickorna och på anteckningsböckerna. Vi har återförsäljare av pappersprodukterna i sju länder, bland annat i Norge, Tyskland, och Frankrike. Nyligen fick vi också skicka produkter till Venezuela, berättar Ingela Bergman.
Mönsterna skapas på stora pappersblad, och det kan ibland vara svårt att få färgerna att skapa de mönster de tänkt sig, enligt duon. Att arbeta med stora blad och få hela bladet vackert kan vara knepigt.

– Man måste verkligen vara i stunden när man gör mönstren. Det är spännande och det är ju en del av tjusningen att det inte alltid blir som man tänkt. Man måste vara lite som en improvisationsmusiker, säger Ingela.
Med pappersprodukterna kan de arbeta med mindre mönster än vad brickorna behöver, vilket också innebär att tidigaregjorda ark kan komma till användning, som de inte trodde att de skulle kunna göra någonting av.
Papper är förstås viktigt för Studio Formata, de värnar om papper med hög kvalitet, precis som de behöver högkvalitativt tryck.
– Vi har haft ett jättefint samarbete med Siv och Ralph – det har ju varit lite nytt med den här typen av produkt för Ljungbergs också. Det var fantastiskt att få se första provtrycket, det är ju som julafton. Och pappret är underbart, vi har gjort det så bra som vi kan göra, säger Ingela, och Clara fyller i:
– När vi är på mässor och ställer ut får vi ofta frågan var pappret kommer ifrån, och var anteckningsböckerna är tryckta – då är det väldigt kul att kunna säga att de trycks bara några mil från oss.

När det kommer till den här typen av konsthantverksprodukt är det väldigt viktigt att färgjusteringarna blir rätt, någonting de berättar att de har varit nöjda med i pappersprodukterna.
– Det är ju helt avgörande att det blir bra. Det har varit skönt att det varit en hög professionell nivå, det är nålsögat som avgör om produkten blir bra eller inte. Färgseendet tillsammans med tekniken måste fungera, annars hade vi varit tvungna att leta vidare, berättar Ingela.
Studio Formata är ett riktigt familjeföretag. När de startade studerade Clara till att bli arkitekt i Köpenhamn, men hon har fått ta ett studieuppehåll för att hinna med studion.
– Det är ju mycket arbete utöver det kreativa – vi har fått lära oss allt själva under de här två åren. När vi behövde en digital katalog så lärde sig Clara hur man gjorde en sån, när vi behövde en webbsida så satte vi oss in i det. Vi gör allt själva, berättar Ingela.
Produkterna som skapas i hemmet i Skåne har fått stor internationell spridning, och har visats i flera internationella tidningar, från från tyska Vogue till engelska World of Interiors och spanska Architectural Digest. I vår får vi förhoppningsvis se nya kollektioner – och kanske snart nya produkter.
15 augusti 2017
Därför lyckas Volt i print – gång på gång
artikel från Powerprint.se
Två brons för antivapenboken ”Sign Their Yearbook” i nyligen avgjorda Eurobest. Diplom för deras tidningsannonser vid årets Guldäggsgala.
Och i Resumés senaste Månadens kampanj placerade de sig på samtliga pallplatser i printkategorin – något som bara hänt en gång tidigare i tävlingens historia. Framgångarna med print har onekligen varit många för Volt Reklambyrå.
Kunder som Försvarsmakten, Situation Sthlm och New Yorkers Against Gun Violence kan tacka och ta emot den extra uppmärksamheten.
Hur lyckas ni – gång på gång?
– Dels har vi gjort en hel del print senaste året, då blir chansen att vi också får till det större. Dels görs det ganska mycket slarvig printannonsering, utan både idé och hantverk, som inte bjuder på något annat än information. Och ofta väldigt mycket information. Så när vi gör något annat, som är smart, kul, snyggt, konstigt, aktuellt, udda, välgjort – eller allt på samma gång – så sticker det ut. Och jag har en hel drös duktiga kollegor som lyckats med just det, säger Petter Nylind, copywriter på Volt och inblandad i många av de framgångsrika kampanjerna.
Ni har gjort mycket print i år – vad är det som lockar er?
– Generellt kan man väl säga att begränsningarna med print gör det intressant. En platt, orörlig yta som ska väcka läsarens nyfikenhet. Det är inte skitlätt. Men får du till det så kan en annons nå långt utanför tidningen den sitter i.
Kommer ni att fortsätta leverera i print?
– Vi kör på det vi tror funkar bäst för respektive kund, uppdrag och idé. Men även om du ska lansera en ny supersmart och innovativ tidningsdödande digitaltjänst genom att få Sveriges största influencers att bidra till världens största tidnings- och bokbål på Friends arena, och livesända hela eventet i alla sociala kanaler som finns, så kanske en annons i DN är det perfekta stället för att berätta om det.
21 juni 2017
Ljungbergs tar emot näringslivspris
Gott ledarskap och mod gjorde att Ljungbergs Tryckeri fick Klippans kommuns näringslivspris.
Klippans kommuns näringslivspris delas årligen ut till personer eller företag som utfört näringslivsbefrämjande åtgärder i Klippans kommun. I år gick priset till Ljungbergs Tryckeri med motiveringen:
"Företaget är en viktig arbetsplats i Klippans kommun. Det kännetecknas av hög service-och miljömedvetenhet samt är en långsiktig samarbetspartner för sina kunder.
Genom ett gott ledarskap och mod har företaget säkrat arbetstillfällen på orten och lyckats växa i en hårt konkurrensutsatt bransch.
Med kompetenta och engagerade medarbetare samt lång erfarenhet inom branschen drivs företaget idag vidare av den fjärde generationen, med fokus på ett hållbart varumärke."
- Priset delas ut till personer eller företag som uppfyller följande kriterier:
- Uppvisar en nyskapande kreativitet, driver sin idé eller verksamhet på ett framgångsrikt sätt.
- Bidrar till att stärka varumärket Klippan och agerar som en god ambassadör för vår kommun.
- Uppvisar ett framgångsrikt ledarskap.
- Är en stimulerande förebild med samhällsengagemang.
- Driver ett aktivt miljöarbete.
- Utöver ovanstående kriterier ska verksamheten visa på en god och hållbar ekonomisk utveckling samt, om pristagaren är ett företag, inneha kollektivavtal.
21 juni 2017
Findus satsar på rejäl trycksak
För att visa vad de kan erbjuda inom vegetarisk mat och för kommersiella kök valde Findus och byrån Big South att satsa på en gedigen kokbok. Strategy director Martin Skoog berättar varför.
Ni är en strategisk designbyrå med digitalt fokus. Varför har ni satsat på en trycksak?
– Det är kanske inte en helt rätt beskrivning, vi jobbar mycket med digitalt content men vi har många kunder som jobbar med trycksaker också. Med Findus jobbar vi i både tryck och digitalt. När vi i det här projektet skulle vända oss mot de kommersiella köken som inte har lika bra koll på vad Findus kan erbjuda dem hade vi diskussioner kring vad vi ville få ut det budskapet med, vilket som var det bästa sättet. Då landade vi i en kokbok – eller snarare en matbok. Det är ju ett klassiskt styrkeprov på ett sätt. Vi ville visa helheten kring mat – inte bara recept utan också hur man kan umgås kring mat, mat i härliga miljöer och bra råvaror. Då kändes det viktigt att göra någonting riktigt rejält, någonting som väcker målgruppens intresse. Det tog oss ett år att ta fram boken, en slags mix mellan en fotobok och en kokbok.
Hur har ni tänkt ur en marknadssynpunkt?
– Det är en varumärkesdrivande produkt. Findus har en stor säljkår som har kontakt med kunderna, och de är vana vid att ha någonting i handen att visa på möten. Det blir en förlängning av hur de brukar jobba, att ha en schysst trycksak att lämna ifrån sig. Men ska det bli varumärkesbyggande och stärka Findus kommersiella och vegetariska plattform så måste man bli lite wow:ad av den. Vi har jobbat mycket med bilder – nästan inga uppslag är på vit bakgrund, istället ligger text ovanpå vackra bilder. Det ökade svårighetsgraden också, eftersom du måste ha det i tankarna när du fotar: Att det ska finnas plats i fotot för text i olika längd.
Varför valde ni Ljungbergs Tryckeri?
– Det var av blandade anledningar, Findus jobbar med olika tryckerier i sina olika produktioner, men har jobbat med Ljungbergs förut. Fredrik Elvin, som var min kontakt, gjorde ett jättebra jobb med att komma med förslag och följa upp, tog möten och kom med idéer. Vi hade mycket specifika förfrågningar kring prägling och papper, skulle vi ha mjuk eller hård pärm och så vidare. Det började som en lös förfrågan, men det rullade på bra hela tiden och till slut så bara insåg vi att ”Det är här vi ska göra boken”. Resultatet blev sedan kanonbra, Findus är jättenöjda med den.

16 maj 2017
Print i mixen ökar e-handlarnas försäljning – ”Svårt att bygga varumärke utan print”

Även digitala affärer behöver marknadsföras i print. Många e-handlare jobbar med tryckt marknadsföring – och ser unika styrkor i print.
– Print är oslagbart när man vill berätta mer, säger Karolin Kull, grundare och marknadsansvarig på e-handelsföretaget Mathem.
Av Lisa Bjerre, printpower.se
Att bara använda sig av marknadsföringskanaler online räcker inte för e-handlare i dag, konstaterar Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.
– All handel sitter ihop nu, både fysisk handel och onlinehandel. Man måste finnas i alla kanaler, fysiskt och digitalt, webb och mobil. Det är likadant med marknadsföringen, det räcker inte med det digitala, säger han.
En e-handlare som arbetar med print är Mathem, som säljer mat på nätet. De marknadsför sig genom helsidor i traditionella morgontidningar, egna bilagor som publiceras som instick i morgontidningar, och adresserad direktreklam. Dessutom ger Mathem ut en tryckt kundtidning två gånger om året som skickas till 100 000 hushåll.
– Vi har mätt vår marknadsföring sedan start och det vi kan se är att det bästa är att använda en mix av olika kanaler: print, radio, teve och online, säger Karolin Kull, grundare och marknadsansvarig. Print har varit särskilt viktigt när det gäller varumärkesbyggande.
– Fördelen med print är att vi kan berätta om produkterna, vi kan berätta om små gårdar där de har ekologiskt kött, om närodlade grönsaker och visa bilder från vårt lager. Print är en väldigt bra kanal för att få fram ett budskap och för att bygga varumärke, säger Karolin Kull.
Som en liten aktör på marknaden för dagligvaruhandeln, som domineras av flera stora aktörer, har Mathem velat föra fram att de står för kvalitet och tillit.
– Vi vill kunna berätta att vi gör vissa val som är viktiga för våra kunder. Där är print fantastiskt. Det är svårt att bygga varumärke utan print.
Varför räcker det inte med onlinemarknadsföring?
– Det digitala går så snabbt. Om du jobbar med banner eller liknande så är det väldigt snabba ögonblicksbilder som konkurrerar med väldigt mycket annat.
– Det som är bra med print är att du kan göra storytelling. Det är mycket lättare att berätta. Print låter oss stanna upp med kunden en liten stund, säger Karolin Kull.
Johan Eriksson är utvecklingsansvarig på Svensk Digital Handel och anser att print är underutnyttjat bland e-handlare.
– Print är en lite glömd kanal. Man fokuserar mest på sina nyhetsbrev och annan onlinemarknadsföring.
En anledning till detta tror Johan Eriksson är att den digitala marknadsföringen är komplex och tar mycket kraft.
– Det är så vansinnigt många kanaler och de är specialistområden allihop. Du behöver ha en Google-expert, en expert på nyhetsbrev och en som kan konverteringsanalys. Det blir väldigt kompetenstungt. Då kanske man inte dessutom orkar gå hela vägen till print.
De flesta e-handlare börjar med den digitala kanalen, eftersom det är där de känner sig bekväma. Men fler borde komplettera med print, anser Johan Eriksson.
– Ett fysiskt brev kan vara mycket mer påtagligt och verkligen få kunden att konvertera. Det finns en relevans i att blanda medier. Jag tycker inte att e-handlare gör detta i tillräckligt hög utsträckning.
De som använder sig av print är ofta de e-handlare som har jobbat upp sig i både omsättning och kompetens och har några år på nacken, berättar Johan Eriksson. Och även andra digitala företag än e-handlarna har förstått kraften i print. Ett sådant exempel är Google, som använder sig av adresserad direktreklam.
– Företag får fysiska brev från Google hem i brevlådan. Det tycker jag är ett ganska lysande exempel. De fattar detta, säger Johan Eriksson.
Tror du att tryckt marknadsföring kommer att öka bland e-handlare?
– I och med att e-handeln växer tror jag att det kommer att öka. Även om den digitala marknadsföringen kommer att öka mer, säger Johan Eriksson.
Även Arne Andersson lyfter fram adresserad direktreklam som ett bra verktyg för e-handlare att stötta upp kampanjer i digitala kanaler.
– Uppmärksamhetsvärdet ökar dramatiskt när du kombinerar fysiskt och digitalt, säger han.
Han menar också att direktreklam lockar till återkommande köp. Första gången man gör ett fysiskt utskick av direktreklam kanske det bara är två procent som köper. Men om man fortsätter att marknadsföra sig fysiskt till den målgrupp som redan har handlat – då är återköpsfrekvensen högre med direktreklam än med exempelvis banners på nätet, berättar Arne Andersson.
– Du får större uppmärksamhet med fysisk marknadsföring helt enkelt, det är den stora fördelen.
Dessutom stärker det lojaliteten.
– Och det är vad det handlar mycket om i dag, att kunderna är så otrogna.
Arne Andersson beskriver marknadsföringen som ett pussel, där varken den tryckta eller den digitala klarar sig utan varandra.
– Jag ser att det är kombinationsmarknadsföringen som ger effekt. Du konverterar kanske inte på teve. Men får du dagen efter ett adresserat utskick i brevlådan, det är då det blir ett köp.
Karolin Kull på Mathem har samma erfarenhet: det är mixen som ger styrkan. Och eftersom kanalerna samverkar kan det vara svårt att mäta exakt vad print ger, anser hon.
– Så fort du gör mätningar visar de att annonser på Google ger väldigt bra resultat. Men för att någon ska gå in och googla ett varumärke måste man först ha upptäckt det någonstans – som via print, eller tevereklam.
18 november 2016

Ljungbergs bästa och mesta tryckeriet i årets Publishingpris
– 70 procent svensktryckta bidrag

Av: Branschkoll
Ljungbergs mesta tryckeriet
Branschkoll skriver om årets tävling där Ljungbergs Tryckeri hade tillsammans med Norra Skåne Offset, som man förvärvade tidigare i år, tryckt åtta av de nominerade bidragen. Tre av dessa vann dessutom sina kategorier. Vi är oerhört stolta över våra kunder och medarbetare! Delad glädje är dubbel glädje! Vi jobbar ständigt med förbättringar och både bild och kvalitet för att öka känslan för trycksaken.
Övervägande svensktryckt
Glädjande är att minst 70 procent av tryckerierna har produktion i Sverige. Det finns också förmedlare på listan där tryckeriet inte är angett och några har produktion både i Sverige och utlandet. Men helt säkert är att majoriteten av årets trycksaker är producerade i Sverige.
Hög kvalitet och kreativ produktion
Genomgången av de nominerade bidragen visar att kvaliteten på årets trycksaker är mycket hög. Dessutom har väldigt många satsat extra på förädling genom att lacka, foliera, stansa och på speciella bindningar.